tisdag 10 april 2018

Om jag har en egen penna - får jag använda den

Jag undervisar i skolan. Ibland har mina elever med sig egna saker hemifrån. En gång hade en elev med sig en lila glitterpenna. De andra eleverna tyckte den var fin. Några blev kanske avundsjuka. Eleven och jag kom överens om att den lila glitterpennan kunde ligga i pennfodralet, och om det blev tid kvar på lektionen, eller om eleven skulle göra egna anteckningar, så kunde eleven få använda den lila glitterpennan. Vi arbetade på med lektionsinnehållet som jag planerat. Tre gånger under lektionen kom pennan fram. Eleven ville skriva med den istället. Jag påminde om vår överenskommelse. "Pennan ska vara i fodralet, tills slutet av lektionen. Då har vi lite eget arbete. Då kan du använda pennan." Eleven lade undan pennan.

Jag undervisar i skolan. Ibland har elever svårt att fokusera på skoluppgifterna. De vill hellre göra annat. Kanske har det hänt något på rasten som de vill fortsätta prata om, göra klart. En gång ville en elev inte sluta spela Uno när lektionen började. Han ville spela klart. Det fick han. Sen pratade vi om hur han kunde göra nästa gång. Det är viktigt att lära sig passa tider, ta hänsyn till andra och arbeta med skoluppgifterna på lektionstiden. Eleven förstod men hade svårt att själv hitta lösningen. Vi kom överens om att en vuxen skulle säga till fem minuter innan lektionen började. Då skulle han vara förbered på att lektionen strax skulle börja.

Jag undervisar i skolan. Ibland gör mina elever annat på lektionen. Annat än att arbeta med det de ska. Jag har en elev som gärna går runt i klassrummet, hon vill inte sitta still. När hon blir orolig och inte förstår eller vet vad hon ska göra så rör hon på sig. Ibland tappar hon pennan med flit. Då måste hon ta upp den. Vi har pratat om vad hon kan göra istället, för att gå omkring och tappa pennan stör de andra eleverna. Vi kom överens om att hon kunde ha en stressboll, att hon kunde spela något på datorn, att hon kunde ta mikropauser för att orka. Vi kom överens om att jag skulle vara tydligare med vad hon skulle göra på lektionen och att jag alltid skulle se till att hon kom igång snabbt med sin uppgift.

Jag undervisar i skolan. Jag gillar inte förbud. Jag gillar samtal, diskussion, lärande. Jag vill inte förbjuda lila glitterpennor. Jag vill inte förbjuda Uno. Jag vill inte förbjuda pennor. Jag vill inte förbjuda att sträcka på sig.

Jag undervisar i skolan och jag vill hitta lösningar. Jag vill diskutera med mina elever. Jag vill att alla elever får stöd och hjälp. Jag vill att alla elever lär sig så mycket de kan.

Jag undervisar i grundsärskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar