söndag 26 maj 2013

När du väntar

I veckan satt jag och väntade på min tur. Jag väntade och väntade. Till slut fick jag reda på att jag satt på fel plats och väntade. Jag satte mig på en annan plats och fick fortfarande vänta. Till slut, efter en hel del frustration, suckande och tittande på klockan var det min tur. Tio minuter senare var jag på väg hem igen. Då hade det gått en timme sedan jag kom dit. Att vänta är tråkigt, att vänta gör mig frustrerad, att vänta är irriterande. När jag väntar försöker jag sysselsätta mig med något annat så att tiden ska gå fortare.




Under tiden jag väntade började jag att tänka på hur eleverna får vänta, ofta får de vänta när de behöver hjälp, eller när de gjort klart en uppgift och inte vet vad de ska göra, eller så kan de få vänta på att andra i klassen ska bli klara. Eleverna får vänta och jag kan ju bara tänka mig hur jag själv skulle reagera på allt väntande som kan bli under en dag. Så klart att de gör annat under tiden de väntar, kollar på nätet, spelar, läser bloggar osv.

TänkOmgruppen med elever hade träff i förra veckan. Det är en grupp där eleverna får vara med och påverka och komma med förslag på hur undervisningen kan förbättras med hjälp av digitala verktyg. Inför mötet läste jag igenom anteckningarna från förra mötet och ett förslag där från en elev var att använda mer chat i klassrummen. Eleven menade att genom att chatta i klassrummet så skulle de kunna hjälpa varandra framåt i arbetet. Det skulle inte bara vara tidssparande utan det skulle även ge ett lugnare klimat i klassrummet ansåg eleven. De skulle inte behöva ropa till varandra kors och tvärs. Eleverna skulle också kunna fråga läraren om hjälp via chat. Det skulle givetvis inte vara det enda sättet att få hjälp eller att kommunicera, men det skulle kanske hjälpa, förbättra och spara tid. Alltså att eleverna inte behövde vänta.

Jag försöker få mina elever att använda klassgrupperna på Facebook till att hjälpa varandra, kommunicera med varandra och ställa frågor till mig och varandra. En del av eleverna sitter och väntar på hjälp tills jag kommer, en del elever frågar en kompis och en del elever går vidare och jobbar med något annat tills jag kan komma. Eleverna har ofta många olika program öppna på datorn, det är Skype, Facebook, ask.fm, kick och allt vad de heter. Det jag vill är att eleverna använder dessa verktyg till undervisningen, till att komma vidare i utvecklingen, i lärandet. Det får bli min utmaning inför nästa läsår.

Vad jag vill komma fram till är att den tid du väntar är också värdefull tid att utnyttja. Elever kan hjälpa varandra, jag kan svara på frågor på fler än ett sätt, irl, på Fb, i andra digitala verktyg. Det här ska vi utveckla tillsammans.



1 kommentar:

  1. Jag håller med! Väntan är väl det värsta som finns... Eliminera väntetider genom att använda digitala verktyg är ju en superbra idé!

    SvaraRadera