torsdag 2 januari 2014

2013-ett helt år av lärdomar

God fortsättning på er allihop!

2013 var ett år fyllt av nya utmaningar och mycket lärdomar, jag hoppas att 2014 kommer fortsätta i samma spår.

Något som varit viktigt för mig hela året har varit att utvecklas inom digitala verktyg och hur de kan användas och underlätta för mig och eleverna i pedagogiken och i undervisningen.  Jag har deltagit i det  digitala skollyftet och tillsammans med andra har jag/ska jag bygga upp en textbank med elevtexter. Som jag skrivit tidigare har vi även en Facebookgrupp där vi delar tankar och idéer med varandra. Allt detta och mer därtill har varit givande under året och kommer fortsätta vara det under kommande år, det är jag övertygad om.

Sammanfattningsvis, när jag blickar tillbaka på året, har jag lärt mig massor. Jag har bland annat lärt mig att det finns många kollegor både på nära håll och via Facebook, Twitter och andra sociala medier som vill arbeta för att utveckla skolan, undervisningsmetoder, planeringar, arbetssätt, öka likvärdighet m.m.

Under 2014 hoppas jag att fortsätter att utvecklas som pedagog och givetvis även som person. Jag försöker att ha mål för mig själv, det är viktigt med målsättningar anser jag, men jag måste ha korta överskådliga mål och veta hur vägen för att nå dem ser ut. Jag behöver även känna stöd från andra för att nå dit, få beröm på vägen, feedback från de som finns runt omkring, min familj, mina kollegor, mina  elever, mina vänner, min chef, för att orka, känna att jag är på rätt väg eller komma på rätt väg igen och vilja fortsätta. Så ett mål för mig detta år är att få mina elever att förstå målen vi sätter upp för undervisningen, hur vägen dit ser ut och ge dem den feedback de behöver för att komma vidare....

Ett annat mål är att under de första månaderna bli klar med en kurs jag går "2komma5 flippa ditt klassrum", söka digitala skollyftets badge och så har jag planer på lite annat smått och gott som ni får läsa om senare.

Ett år går så fort så snart sitter jag väl här igen och funderar över året som gått, nu är det dags för #skolchatt dock. Vi ses!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar