torsdag 23 januari 2014

Tankar om skolan överallt på gott och ont

När andra som inte har inblick i en lärares vardag börjar prata skola blir jag ibland irriterad och frustrerad. Det kan hända när jag träffar vänner, släkt eller som idag hos frissan. Jag hörde några andra prata om skolan och hur skolgången varit för en annan kunds barn. Det hade inte varit bra och det är ju beklagligt. Det är aldrig roligt att höra att någons skolgång inte varit positiv, men att jag ska stå till svars för det är ju helt orimligt. Nu behövde jag inte stå till svars för vad den andra kundens barn varit med om och jag inte var med i diskussionen, men jag fick ändå höra att kunden var missnöjd med hur lite engelska hens barn hade lärt sig i grundskolan när barnet på en termin på gymnasiet hade läst in grundskolans engelska och klarat av det. Det måste ju ha varit skolans fel. Läraren eleven hade haft var ju inte så rolig, inte så bra, hade inga motiverande uppgifter osv. osv.

Min irritation och frustration bottnar bland annat i en vilja att kunna beskriva allt positivt i vår skola och en vilja att förklara att det inte behöver vara så hemskt som bland annat media utmålar svensk skola. Eleverna är inte dåliga, de är fantastiska. De kan massor av saker, de vill lära sig mer, de utvecklas och de är trevliga. Men, alla som uttalar sig om skolan vet bäst om skolan, de har ju själva gått i skolan, de kanske har egna barn som gått i skolan och om upplevelsen eller något i den upplevelsen var mindre bra eller rent av hemskt så är det en sanning.

Ofta får jag höra, oj - jobbar du på högstadiet - det måste vara tufft. Det är tufft, det är utvecklande, det är härligt, det är givande, det är världens bästa jobb.

De som arbetar i skolan, lärarna, är duktiga, sliter, kämpar, utvecklas, samarbetar.... Vi är duktiga och vi kan vårt jobb. (De flesta i alla fall, självklart finns undantag.) Mina kollegor på min skola är superpedagoger och jag har även träffat många andra visa sociala medier och ingen av dessa struntar i att inte försöka motivera sina elever, göra undervisningen lustfylld, höja måluppfyllelsen eller nå sina elever. Självklart brister vi lärare ibland, vi orkar kanske inte varje lektion vara på topp, vi är inga övermänniskor även om omvärlden tror det ;)

Ja om du läst ända hit så har du nog förstått att jag känner mig lite frustrerad och det här blogginlägget blev en del i min process att bearbeta det jag fick höra idag. Det satte igång tankarna på hur vi pratar om skola och hur de som inte arbetar i skolan pratar om skola. Lämna gärna en kommentar om du läst och har tankar på hur vi kan fortsätta arbeta för att ge skolan ett gott rykte och ge så många elever som möjligt en trygg och positiv skolgång.

Nu ska jag skapa roliga, motiverande och lustfyllda uppgifter till mina elever. Uppgifter som är anpassade till varje elevs individuella förutsättningar.... det är möjligt, det tror jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar