onsdag 7 maj 2014

Bakom molnen lyser alltid solen

Idag var första dagen på #SETT2014 och jag var på plats. Fem föreläsningar hann jag med att gå på och så lite på mässan där jag pratade med olika läromedelsförlag om digitala läromedel. 

I mitt förra blogginlägg skrev jag vad jag tänkt gå på idag och här kommer en lite kort sammanfattning.

1. Olle Strömbäck som talade om "Lärplattan som kreativt verktyg i undervisningen"

Han pratade inledningsvis om att det skett en teknikrevolution i klassrummet. Från griffeltavla, där eleven måste sudda ofta, till en egen anteckningsbok, till en dator i klassrummet, till idag då många elever har en egen dator (smartphone) i fickan med sig till skolan. 

Tekniken har blivit så mycket billigare och avancerad, idag kan du skapa helt andra undervisningssituationer! Det handlar om att tänka om.

Sedan delade Olle med sig av olika tips och tankar, idéer hur vi kan använda ipaden i undervisning utifrån ord, bild, ljud, film. 

2. Hans Albin Larssonsom talade om "Vad behöver vi egentligen kunna?"

Föreläsningen blev snabbt full och det annonserades att Hans Albin skulle ge en extra föreläsning direkt efter den första. Jag var en av dem som inte kom in på den första utan valde att gå på nästa föreläsning i en sal som det rådde förvirring kring var den låg. Efter att ha frågat mig fram, satt mig på plats fick jag höra Hans Albin prata om viktig att kunna fakta för att kunna resonera och använda sitt kritiska tänkande. Han menade på att det var det kritiska tänkandet som var viktigt att utveckla i skolan, men att det år även viktigt med faktakunskaper. han sa bland annat att vi behöver kunna tänka själva och inte vara "plankton som följer med strömmarna vars riktning någon annan bestämt".

3. Micke Gunnarsson  som talade om "Så som nu har det aldrig varit - och så som nu kommer det aldrig mer bli!"

Micke Gunnarsson är något av min guru, en förebild, en fantastisk person. Jag slutade inte le en gång under hans föreläsning och jag antar att det blir inspirationen från hans föreläsning som kommer resultera i ett längre mer spetsigt blogginlägg längre fram.

Det viktigaste jag tar med mig från hans föreläsning just nu är att det börjar med dig. Du väljer vem du vill vara, om du vill vara glad, vilken person du vill att andra ska se dig som. Och, det jag tänker är, det måste vi förmedla till ungdomarna i vår skola.

Solen lyser alltid det kommer bara lite skit emellan. Som Min kära kollega Ann-Charlotte brukar säga: "leta efter guldkornen inte sandkornen".


4.Christer Holgersom talade om "Hur man som rektor jobbar strategiskt med digital kommunikation"

Han börjar med att nämna Micke Gunnarsson och hans energi och positivitet. Sedan pratar han om och berättar om hur de på Skapa skolan använder sociala medier. De har Facebook, Instagram och Twitter för att dela med sig och visa vad de gör. Han trycker flera gånger på hur viktigt det 
R att dela med sig av det man gör i skolorna, som pedagoger eller skolledare. Det gäller att föregå med gott exempel. Skolledare måste visa vägen, de bör leva och verka det på det vis som de vill att medarbetarna ska. Gå före och ligg i framkanter hans uppmaning.

Avslutningsvis sa han att vi behöver vara ödmjuka och ärliga med varandra och det behöver du vara som ledare i skolan, allt är inte så enkelt. Det är vi tillsammans som kommer framåt.

5. Frida Monsén som talade om "Från runor till kod".

Det var den sista föreläsningen jag gick på och innan den var jag tveksam om jag skulle gå, jag. Var väldigt trött. Nu är jag väldigt glad att jag gick  den. Jag fick med mig massor från föreläsningen och jag ska dela med mig av det imorgon. 

Nu säger jag tack och gonatt för idag!

1 kommentar:

  1. Tänk om vi kunde få leta guldkorn alltid premiera allt som är bra även vid NP rättning Tack!!!

    SvaraRadera