torsdag 8 maj 2014

Inspiration till max och nya dörrar öppnas

Sitter på föreläsning och får sms från kollega, jag citerar det här: "jag har fått en uppenbarelse! Har massvis med idéer kring hur vi kan arbeta tematiskt och ämnesövergripande [...]. Vilken fantastisk start på dagen!"

Jag blir så glad för hans skull att han fått den upplevelsen, jag hoppas att vi tillsammans på skolan ska kunna smitta av oss på andra så fler får ta del av det här. Tänk om vi alla såg möjligheterna, tänk om vi alla bara satte oss ned tillsammans med andra och utgick från elevernas perspektiv och skapade goda relevant arbetsuppgifter, som är viktiga och på riktigt. 

En summering från dagen kommer här. Lite kortare än igår, men jag lovar det kommer mer...

1. Evi Kärpijoki och Robert Lindholm som talade om "Google drive som lärplattform"

Länk här  Sites.google.com/site/settomdrive

De berättade om hur de arbetade på sin skola i Finland, de hade chrome books till eleverna och använde Google drive som lärplattform. Vilken dröm tänkte jag. 

Robert sa bland annat: "Var nöjd när du gjort något tillräckligt bra." Det skriver jag under på, allt behöver inte vara perfekt, man måste våga och ge sig ut. 

2. Jacob Möllstam som talade om "Var går gränsen mellan klassrum och omvärld?"

Jacob stod innanför dörren och hälsade på alla som kom på hans föredrag, mycket trevligt och jag fick chansen att tala om att vi var kompisar på Facebook. Han log igenkännande när han förstod och kanske (jag hoppas) minns i vilket sammanhang han och jag blev Facebookvänner, så jag kunde administrera sidan Pedagogisk pub.

I alla fall, han inledde med att tala om hur IKT har ritat om gränserna för skola och omvärld och delade in sin föreläsning i lärandet flyttar ut, omvärlden flyttar in och elevperspektiv. Det var väldigt intressant och lätt att ta till sig det Jacob talade om och jag återkommer säkert till det han sa,om att idag använder en fyraåring mobil internet lika mycket som en 14-åring gjorde för tre år sedan, i ett senare inlägg.

3.  Peter Habbe och Evelina (elev på gymnasieskolan i Västervik) som talade om "Hur lär sig elever?"

De berättade om skolan Peter arbetar på och Evelina är elev på, samt kring hur elever lär sig och forskning kring detsamma. Många bra tankar och idéer kring elevers lärande.

4. Martin Fernström o Josef Sahlin som talade om "Viktigt & på riktigt"

De berättade om hur de arbetar på Årstaskolan med få uppgifter över lång tid med riktig mottagare under processen och i slutet. Inspirerande och berikande. 

De talade bland annat som så många andra om att dela. Vi lever i en delakultur och vi måste fortsätta dela och våga visa vad vi gör. 

Dessa två dagar på SETT2014 har varit otroligt bra! Jag är mer än supernöjd och så glad att fem av mina kollegor på Ektorpsskolan har fått gå på det här, för min del var det andra året i rad.

Tack alla som var där, som föreläste eller stod i en monter och visade och svarade på frågor. Fantastiskt!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar